6 nov. 2010

Lasagne med rökt lax

Det är ju det där med att äta mer fisk! Både ur hälsosynpunkt men även ur miljösynpunkt. När det gäller hälsan så är fisk en utmärkt källa för D-vitamin, jod, selen och omega-3 fetter. Men det gäller att se upp med miljögifter från fiskar från vissa vatten. Var och lyssnade på en föreläsning om "Klimatsmart mat" återkommer med mer info från föreläsningen i ett senare inlägg och där rekommenderades det att äta fisk 2-3 gånger i veckan, erkänner att det gör jag inte varje vecka!  Det var även viktigt att våga variera fisksorterna. Jag snöar lätt in på samma gamla recept när det gäller fisk och det är ju just variationen jag eftersträvar. Familjen älskar lasagne och när jag kan förena den passionen med fisk så känner jag mig nöjd!





Gillar lasagne för där serveras allt i ett - även om det oftast är massa grytor att diska innan man kommit så långt! Fördelen med detta receptet är att det bara blev en gryta för ostsåsen då fisken bara tärnades. 
Vad som var kul var makens kommentar - han tyckte det smakade lite böckling! Men tror att det är smaken av det kallrökta som spökar, för jag kände mer av laxsmaken. Lillkillen tyckte rätten var helt okej även om han föredrar "vanlig" lasagne.
Lasagne är ju även perfekt att ha i lunchlådor då den inte förlorar på att värmas igen.


Laxlasagne
6 portioner 
500 g djupfryst bladspenat (ett paket fryst är 450 g och det tog jag!)
300 g kallrökt lax
ca 14 lasagneplattor (jag tog 16)
Ostsås:
50 g smör
1 dl vetemjöl
1 liter mjölk (tog laktosfri)
1 ½ dl riven grevéost (jag tog de ostrester jag hade i kylen)
1 ½ dl riven parmesanost
1 tsk salt
vitpeppar


Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret i en tjockbottnad kastrull och vispa i ½ dl av mjölet. Vispa ut resten av mjölet klimpfritt i hälften av mjölken och tillsätt lite i taget under vispning. Sjud såsen under omrörning tills den tjocknat - gärna 5 min så mjölsmaken försvinner!
Tillsätt resten av mjölken och rör i 1 dl riven grevé respektive parmesanost. Smaka av med salt och vitpeppar. 
Tina bladspenaten och krama sedan ur vätskan. Skär laxen i småbitar. Bred ut ett tunt lager av ostsås i en rätt stor ugnsform. Lägg ut ett lager med lasagneplattor. Bred över ostsås. Strö ut spenat och laxbitar. Upprepa 3 gånger. Avsluta med lasagneplattor, ostsås och resten av den rivna osten.
Sätt formen i ugnen och grädda 30-35 minuter, tills lasagneplattorna är mjuka. 





Låt den gärna svalna lite innan servering och självklart ska den serveras tillsammans med en sallad!


2 kommentarer:

Anni sa...

Låter gott med lax i! Och om man använder keldas ostsås (ja, jag vet, den innehåller mest skräp) så behöver man ingen kastrull alls!

Cari sa...

Tack för tipset om Lotta Lundgrens bok. Jag hoppas att ni tipsar igen då man kan beställa den.