20 sep. 2011

Torkade äppelringar - rena godiset!

Lillemans favoritfrukt när han på lågstadiet skulle ha fruktburk med till skolan, var mina torkade äppelringar. Ja, inte bara hans, jag fick lägga i extra mycket eftersom klasskamraterna så gärna också ville smaka!

Har ni mycket äpplen kan jag varmt rekommendera att ni köper en äppelsvarv som skalar, kärnar ur och skivar (eller egentligen gör en spiral av) äpplena på en gång. De finns på många ställen numera, bl a Clas Ohlson.


När jag svarvat mina äpplen gör jag ett snitt i spiralens tjockare sida och hänger sedan upp alla ringar på en ställning som min man snickrat. Där hänger de i en vecka innan de är torra nog att förvaras i burk.


Jag har en elektrisk tork som torkar frukten mycket fortare, men jag tycker inte alls att de ringarna blir lika goda. De får en udda sprödhet som mina småsega ringar inte har.

Ugnstorkning har jag inte provat ännu.

1 kommentar:

Anne-Lie sa...

Å så blir det ju vackert när de hänger där!
Säkert gott att hacka ner i muslin http://dubbelhakorna.blogspot.com/search/label/musli från ett tidigare inlägg ;-))