5 okt. 2011

En lyxig päronmarmelad med vuxen smak

Min dotter vill gärna ge bort presenter som hon gjort själv, speciellt till jul. Det blir sylter, marmelader, tryfflar och marsipan - allt gott och prydligt dekorerat. En av fjolårets höjdare var denna ljuvliga marmelad:


Päronmarmelad med rom

1,5 kg päron
1 kg syltsocker
1 tsk vaniljsocker (inte vanillin!)
1/2 dl mörk smakrik rom

Skär päronen i bitar, rensa bort kärnhus, täck bitarna med vatten i en gryta och koka tills de är mjuka. Häll av vattnet och mixa sönder päronbitarna, t ex med en stavmixer. Tillsätt de två sockersorterna och koka i ca fem minuter, stäng av värmen och rör ned rommen. Häll upp på varma burkar och låt kallna upponed (då bildas vacuum som stänger ute bakterier).

Marmeladen ser ganska lös ut, men den stelnar betydligt när den kallnar (speciellt vid kylförvaring).

Och så passar jag på att länka till Söta sakers inlägg Månadens sötsak, som just handlar om godsaker att ge bort!

6 kommentarer:

karin - trattoria sa...

tack så mycket för tipset! det här var precis ett recept jag letade efter :)

Helena Ljunggren sa...

Åh så gott! Päronmarmelad är det godaste jag vet, något av det :D

Johanna sa...

Jag har gjort eget "vaniljsocker", alltså stoppat ner vaniljstänger i en burk med socker. Det doftar ljuvligt, men funkar det till detta receptet tro? Eller skulle det gå med vaniljarom?

Anni sa...

Johanna, du kan självklart använda ditt hemgjorda vaniljsocker - det är precis så min dotter gör!

Efwa - Medea sa...

Vad gott det låter. Jag kanske ska se om jag kan få tag i päron och göra en omgång marmelad.

Vonkis sa...

Det här receptet blir jag sugen på att prova.