28 jan. 2012

Klassiker man minns

Min svärmor var fenomenal på många sätt. Hon lämnade helt klart jordelivet allt för tidigt. Minns mellansonens djupa sorg och saknad vid hennes död. En saknad över att farmor var borta men också en saknad över alla de goa kakorna som bara hon kunde baka. Vid svärmors död bakade jag en omgång av favoriterna för att trösta grabben men sen dess har jag nog inte bakat dem igen. Å detta var -99! 

Förra helgen snackade lillkillen om dessa kakor som även han mindes. Så idag passade jag på att baka kakorna. Frågade grabben om de smakade bra, å de smakade precis så gott som han mindes! Även min mamma får något drömmande i blicken när vi talar om dessa kakor. Hon minns dem från sin barndom.

Receptet har jag tagit ur Sju sorters kakor men jag har gjort om dem lite, så klart! I receptet är det äppelmos mellan och ingen karamellfärg i glasyren samt att syltade apelsinskal strös över om ni vill göra som originalet.


Halvmånar
Sätt ugnen på 200 grader
Smält 150 gram smör och låt det kallna.
Rör ner 1 dl socker och två ägg, ett i taget.
Blanda till sist i 1,5 dl vetemjöl.
Smörja en plättlagg och lägg 2 tsk smet i varje lagg och grädda dessa mitt i ugnen i 8 minuter.
Låt svalna på galler.
Bred hallonsylt på halva antalet kakor, lägg de andra ovanpå. Dela dem mitt itu till halvmånar.
Rör 2 dl florsocker med ca 1,5-2 msk vatten och några droppar grön karamellfärg till en fast glasyr. Bred glasyren på kakorna. Låt glasyren stelna innan du lägger kakorna i en burk om de inte redan är uppätna vill säga ;-))



1 kommentar:

Unknown sa...

:) suck va gott det ser ut