22 mars 2012

Stora mjuka skånepepparkakor


Mina söners favorit är de stora mjuka skånepepparkakorna som de äter med smör och ibland ost. Gissa om jag blev glad den dag jag fann ett recept och provbakade? Resultatet blev utmärkt! Lättbakade är kakorna också, kräver bara lite planering eftersom degen ska vila i kylen ett dygn eller två.

Receptet kommer ursprungligen från Signe Maria Bengtsson, konditorns barnbarn som fann sin mormors hemliga anteckningsbok fylld med kunskap och knep! Har ni inte läst hennes bok? Gör det! Den heter Konditorns bästa och är slut på förlaget, verkar just nu ENBART finnas på cdon! Och på biblioteket förstås, det var där jag fann den första gången.

Skånepepparkakor
16 st
1 ½ dl sirap
1½ dl brun farin
1 krm ingefära
1 krm kanel
1 krm kardemumma
50 g smör
1 msk bikarbonat
1 msk hett vatten
1 stort ägg
½ dl gräddfil
8 dl mjöl

Lägg sirap, farinsocker och kryddor i en kastrull och låt det få ett hastigt uppkok under omröring. Ta bort kastrullen från värmen och tillsätt smör och bikarbonat utrört i hett vatten. Rör ihop till en smidig smet.
Vispa samman ägg och gräddfil och blanda ned det i smeten. Tillsätt mjölet lite i taget och knåda degen smidig på mjölat bakbord. Den klibbar först, men blir snabbt hanterlig. Lägg degen i en plastpåse i kylen, ett eller två dygn.

Sätt ugnen på 175 grader. Tag fram degen och forma den till en rulle, ca 7 cm i diameter. Skär rullen i två cm tjocka skivor och lägg dessa på två smorda plåtar.
Grädda i 10-12 minuter. Förvara kakorna i en burk med tättsittande lock så att de inte torkar och blir hårda.

Detta är mitt bidrag till Månadens sötsak.

1 kommentar:

Emma sa...

Nu sparar jag dessa. Brukar ju annars köpa dessa färdiga men de är säkert hur mycket godare som helst om man gör dem själv!! /E