1 juni 2012

Ingefärskaka

Ett recept jag har haft liggande i många många år - jag vet inte om jag alls bakat den förr? Igår började det regna och åska, så då drog jag igång med ett rejält kakbak. Har ont i ryggen, men det går hyfsat bra att stå upp - svårast var att få in kakorna i och ur ugnen, för då behövde jag böja mig en aning ...


Vid första tuggan av kakan känner man den friska limesmaken, sedan kommer ingefäran med sitt lilla bett. Gott! 

Men du, missa inte skillnaden mellan inlagd ingefära och syltad ingefära! Inlagd är den man har till sushi, syltad är söt och ligger i bitar i en tjockflytande lag som är väldigt god att ringla på vaniljglass.

Ingefärskaka
150 g smör
2 dl socker
3 ägg
1 rivet äpple
rivet skal och saft av en stor lime
3 msk hackad, syltad ingefära
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 175 grader.
Rör smör och socker vitt och pösigt. Tillsätt äggen, ett i taget. Blanda i äpple och lime.
Blanda mjöl, bakpulver och hackad ingefära. Rör sedan ner detta i smeten.
Grädda i smord och bröad form i 45 minuter.

1 kommentar:

Cari sa...

Ingefärskakor för mig är såna där småkakor med mald ingefära i. Tänk så olika det kan vara.