22 juni 2012

Midsommartårta nummer 2


Mer sötsaker blir det och de dubbla hakorna riskerar att bli fyrdubbla om vi fortsätter i denna takt ;-))


Idag är det midsommarafton och jag har äran att fixa midsommarlunch till två av grabbarna och en av grabbarnas tjej Anna. Det blir en liten utmaning då Anna är allergisk mot fisk samt glutenallergiker och undertecknad är laktosintolerant. För att ersätta sillen med något gott så stekte jag lite köttbullar till Anna och grabbarna var inte sena att hänga på då de inte gillar matjessill - använde ca 3 tsk potatismjöl i stället för veteströ i köttbullesmeten och det fungerade perfekt. Sen är det ju det där med midsommartårta - letade i mina gömmor och hittade Grundéns jordgubbstårta en tårta som jag fick tidigt nittiotal men glömt av lite. 



Grundéns jordgubbstårta
4 äggvitor
2 dl socker
2 tsk vanillinsocker
1 tsk vitvinsvinäger
Sätt ugnen på 150 grader.
Vispa vitorna till hårt skum - blanda i övriga ingredienser och ta vitvinsvinägern sist.
Häll i en tårtform smord med smör och strödd med sesamfrö. Grädda i 1 ½ timma längst ner i ugnen
Fyll med 2 dl vispad grädde och lägg jordgubbar i mängder över!




Glad midsommar alla besökare!

3 kommentarer:

Anni sa...

Vill bara tipsa om att använda äkta vaniljsocker istället för det konstgjorda vanillinsockret som jag tycker är en styggelse! Fram för äkta vara!

Hyrestanten sa...

Om jag förstår det rätt är det en marängbotten men på bilden ser den brun ut. Saknas någon ingrediens i receptet? I vilken temperatur ska den gräddas? Så glad jag blir av att gå in på er blogg och se de glutenfria recepten dessutom. Tack för det!

Anne-Lie sa...

Så kul att du gillar vår blogg. Det var längesedan jag bakade denna men tror det är smöret från formen som gett färgen. Alltså inget annat än smör och sesamfrö! Gradantalet 150 i 1,5 timmar! Lycka till!