15 juni 2012

Rabarbermuffins med liten chokladgömma

Ett experiment som blev en favorit och får bli mitt bidrag till Månadens sötsak - muffins!


Igår bakade jag muffins som blev en succé. Hackad rabarber och vit choklad i kombination med brunt farinsocker blev väldigt gott, speciellt som jag stack ner en hel chokladbit i mitten och sedan serverade muffinsen med lite philadelphiatopping och en klick glass! Självklart går det att spritsa på rejält med topping och få cupcakes istället, men det är inte riktigt min grej.

Rabarbermuffins med chokladgömma
12 muffins
150 g hyfsat finhackad rabarber
1 dryg dl brunt farinsocker
100 g smör
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
1 dl mjölk
2½ dl mjöl
2 tsk bakpulver
200 g vit choklad

Sätt ugnen på 175 grader och ställ 12 muffinsformar i en muffinsplåt.
Blanda den hackade rabarbern med lite av farinsockret i en separat skål.
Hacka häften av chokladen grovt.
Rör resten av farinsockret, smöret och vaniljsockret mjukt, tillsätt äggen, sedan mjölken.
Blanda mjöl och bakpulver för sig, rör sedan ner det i smeten. Till sist blandar du i rabarbern och den hackade chokladen.
Fördela smeten i de tolv formarna och grädda i ugnen ca 30 minuter.
När plåten tas ut trycks en ruta vit choklad ned i mitten av varje muffins.

Låt muffinsen svalna och dölj gärna chokladgömman med en topping av 2 msk philadelphiaost, 1 dl florsocker och 1 msk smör. Vaniljglass är också gott till!


Idag ska jag baka den allra, allra godaste rabarberpajen - har du inte provat den så gör det! Mums!

och så ska jag bestämt laga lite mat också ...

Inga kommentarer: