30 sep. 2012

Vegetarisk lasagne med chèvre

Ibland när jag åker till Hötorgshallen brukar jag passa på att köpa de fina Puylinserna, de är lite lyxigare och smakrikare än vanliga gröna linser och så passar de fantastiskt bra i den här vegetariska lasagnen!

Men hittar du inga Puylinser går det självklart bra även med de vanliga!



Lasagne med linser, spenat och chèvre
4–6 portioner

1 påse stuvad spenat
200 g chèvre
1/2 tsk mald muskot, salt och peppar
2 tetror (à 500 g) krossade tomater
3 msk hackad färsk basilika
14 lasagneplattor
3 dl kokta Puylinser (eller vanliga gröna)

Sätt ugnen på 225 grader.
Tina spenaten och blanda den med smulad getost, muskot, salt och svartpeppar.
Blanda samman krossade tomater, basilikan och 1 tsk salt.
Smörj en lasagneform.
Börja med en bottenskyla tomatkross. Täck formen med pastaplattor.
Bred ut 1/3 av spenatblandningen och 1 dl linser samt en liten skvätt tomatkross. Upprepa två gånger.
Avsluta med lasagneplattor och ett rejält lager tomatkross.

Grädda i ugn 25–30 min.
Låt stå och samla smak ca 15 min före servering.

1 kommentar:

Anonym sa...

Men så bra,,kan jag göra till min dotter som är vegetarian
Mia