17 maj 2013

Tunnbrödssnacks

Vi var på långhelg till Värmland och Norge, maken och jag. Tre söner lämnades ensamma hemma för första gången (dottern har flyttat hemifrån). Kyl och skafferi var laddade, ICA-kortet lämnat hemma.

När vi kom hem igen låg det tunnbröd vi köpt  kvar i brödlådan. "Det var ju torrt redan från start", klagade sönerna.

Men mögligt var det inte, så jag gjorde snacks - och då gick det plötsligt alldeles utmärkt att äta!



Tunnbrödssnacks
Före detta mjukt tunnbröd
God olja
Örtkryddor
Salt
Riven ost

Sätt ugnen på 225 grader.

Skär tunnbrödet i 4x4 m stora bitar, jag lät mina ligga i den hög de låg i förpackningen och skar igenom åtta skivor på en gång. Sprid ut bitarna på plåtar. Ringla över olja, smula över örtkryddor och lite salt, avsluta med riven ost. Jag provade mig igenom olika alternativ; enbart flingsalt (för salt), örter och bordssalt (gott), örter, salt och riven ost (i särklass bäst!).

Grädda mitt i ugnen i 5-7 minuter - passa noga, de ska få lite färg men inte brännas.

I en tät burk håller de i några dagar, utan ost ännu längre.

5 kommentarer:

Cari sa...

Du är smart på att ta tillvara (vi brukar ofta frysa in tunnbrödet på en gång och så tina efter hand - skivar ofta bröd och fryser in också).

Anni sa...

Fryser också tunnbröd, men det här skulle ju killarna äta direkt ... trodde vi ...

Millas Hälsoblogg sa...

Vilket härligt snacks:)

krulli sa...

Låter jättehärligt. Just smält ost sådär är ju supergott ;) (Har räknat ut att ost är min last)

Anni sa...

Tack Milla och Krulli; det är (förstås) ett beroendeframkallande snacks och så enkelt att göra!