16 juni 2014

"Den godaste cheesecake jag ätit"

Ja, precis så sade en av gästerna på sonens studentmottagning. Själv föll jag ju också pladask när jag fick den på en träff med yngste sonens klassföräldrar för ett antal år sedan. Lite ändringar har jag gjort i receptet sedan dess och observera att detta är en cheesecake som ska gräddas.

Sedan var det ju det där med fotot. Tänk alla dessa matbloggar med sina makalöst eleganta foton. Och så den här. Där vi glömmer ta bilder. Där vi fotar tomma tallrikar eller resterna i en plastburk. Ja, vi är ju inga proffs, vi är ju bara vanliga mammor som lagar mat och ibland kommer ihåg att skriva om det.


Cheesecake med vit choklad och bär
12 bitar
¾ rulle digestivekex
1 nypa kanel
100gr smör
Fyllning:
3 ägg
1 dl strösocker
250 gr philadelphiaost
1 msk potatismjöl
1 tsk vaniljsocker
200 gr vit choklad
2 dl färdig hallonkräm
jordgubbar, hallon, blåbär - färska bär

Smält smöret. Krossa kexen och tillsätt kanel, rör ner smöret. Massan ska vara lite blöt, är den för torr så tillsätt några skedar vatten. Tryck ut massan i en kak/pajform med löstagbar kant, 24 cm i diameter. Den ska täcka både bottnen och lite uppåt kanten
Blanda samman ägg, socker, philadelphiaost, potatismjöl och vaniljsocker i en bunke. 
Smält vit choklad i mikron, men var försiktig eftersom vit choklad har lägre smältpunkt än mörk.
Häll fyllningen över pajbotten i formen. Ringla över den vita chokladen.
Sätt in i ugnen på 150°C, ca 45 min. Ta ut och låt svalna. Bred kräm på pajen och dekorera med färska bär.


3 kommentarer:

Sofi sa...

Mmm, det lät riktigt gott.

Anne-Lie sa...

Å en av mammorna tycks aldrig få till några inlägg ;)

Cari sa...

Och nu så här sent ser jag att det finns många nya goda recept här.
Tack.