25 sep. 2014

Kladdkakan som är som tryffel

Nu har jag lämnat mitt gamla favoritrecept och helt övergått till att baka denna kladdkaka istället. Den är lika lättbakad men den är dessutom äggfri, betydligt tjockare och har en jämnare konsistens från kanten och in. Ingen torr kant och superkladdig mitt utan en tryffelliknande konsistens i hela biten ... mmm ...



Bästa kladdkakan ever
200 g smör
3 dl socker
1 dl kakao
2 msk vaniljsocker
2 msk bryggt kaffe
3 dl vetemjöl
2 dl mjölk

Sätt ugnen på 225°. Smält smöret. Vispa ner socker och kakao. Tillsätt vaniljsocker, kaffe och vetemjöl och rör till en jämn smet. Rör ner mjölk.
Häll smeten i en smord och kakaopudrad rund form, ca 21 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen ca 17 min. Låt kakan stå kvar i formen.

Glasyr
3 rejäla toppiga msk Nutella
3 msk bryggt kaffe
Rör samman och bred ut över den varma kakan.
Låt sedan kakan kallna i sin form.

Dekorera gärna med bär och servera med en klick vispad grädde.

1 kommentar:

Hyrestanten sa...

Oj! Den ser alldeles förfärligt god ut och jag kommer inte kunna låta bli att baka den. Får väl skylla på er ;)