15 okt. 2014

Bästa burgarna

Detta recept fick jag av väninnan Maria för flera år sedan, eftersom jag tyckte så mycket om hennes burgare. Först häromdagen kom jag till skott och gjorde dem själv! Och ja, de var precis så goda som jag mindes dem!


BBQ burgare
8 stycken

800 g nötfärs
1 dl grädde
1 ägg
2 msk kalvfond
2-3 msk BBQ-sås + till servering
Salt & peppar

Blanda färs med grädde, ägg, fond och BBQ-sås, plus lite salt och peppar. Smeten ska vara ganska kladdig. Forma till burgare och stek i smör på mellanhög värme, 4-5 minuter per sida. När de är färdiga, pensla med lite extra BBQ-sås.

Servera med lämpliga tillbehör; hamburgerbröd, senap, ketchup, sallad, gurka, tomat, ost coleslaw, inlagd lök etc etc  

Mina två äldsta söner fick burgarna/köttfärsbiffarna i matlåda, tillsammans med ugnsbakade potatisklyftor/rotsaker och kantarellsås. De var lyriska ...

Inga kommentarer: