11 nov. 2014

Snabbaste frukosten: Grab'n'go-gröt!

Har ni också läst om den där kalla yoghurtgröten som amerikanarna plötsligt upptäckte? Den som visade sig vara en ganska traditionell tysk/schweizisk sak? Jag tyckte att det lät så konstigt, receptet, men var tvungen att prova. Och nu är det en favorit! Så enkel att göra i ordning, så lätt att äta, så praktisk att ta med!


Eftersom den är kall tycker sonen att vi ska kalla den 
Sommargröt
1 dl havregryn
1 dl mjölk
1 dl mild yoghurt
per portion, rörs ihop i en vanlig glasburk med lock.
Blanda gärna i en nypa kardemumma eller en tsk kokosflingor.
Lägg några frusna bär (hallon är gott) på toppen (eller servera kardemummavarianten med äppelmos).
Sätt på lock och låt burken stå i kyl till nästa dag - eller längre, den håller utmärkt i två-tre dagar!
Ät med sked direkt ur burken!

Och om du testar en egen smakkombination som blir god, kan du väl berätta det i en kommentar?

6 kommentarer:

Violen sa...

Bra tips för den morgontrötte som vill ha något rejält i magen!

Har länge tänkt kolla vad dubbelhakorna mår bra av och har hittat en massa recept som jag tror mina också skulle gilla! Först ut blir nog färsburgarna, de verkar goda och kräver inte så mycket arbete!

Cari sa...

Har aldrig hört talas om denna gröt tidigare men ska absolut prova den nu. Havregrynsgröt är ju så nyttigt.

tankar från mitt fönster sa...

Har hört talas om det här via kocken Susanne i TV. Ska pröva. Gott Nytt År!

Anni sa...

God fortsättning på nya året till dig också, Ulla! Liksom till Cari och Violen, såklart!
Hoppas att ni provar gröten och berättar vad just ni tycker!

Katarina sa...

Jag har provat den för länge seda men det blev ingen favorit. Det har däremot rawgröten blivit och sen är minst lika enkel. Blötlägg havregryn och diverse annat, ha gärna i lite frukt (färsk eller fryst). Rör om och låt stå över natten. Jag gillar att ha min framme så den är rumstempurerad når den äts. Ibland häller jag på lite fil/yoghurt när jag ska äta den.

Katarina sa...

Våra "gröter" är nog ganska lika i grunden men jag tycker att konsistensen blir väldigt olika beroende på om man har vatten eller yoghurt/mjölk i. Men så har jag aldrig klarat vanlig havregrynsgröt, tycker den är slibbig. Så blev jätteglad när jag hittade gröt jag gillar, gröt som även är nyttig och inte så godisbetonad som risgrynsgröt och mannagrynsgröt. Grahamsgrynsgröt mättar ju lite mer men inte lika som om det är havregryn i.