25 apr. 2016

Äggfri jordnöts- och Nutellaglass utan glassmaskin

Jomen jag har sagt det förut, man kan göra alldeles utmärkt glass även om man inte har en glassmaskin. Man slipper se till att fryselementet ligger i frysen och man slipper kyla glassmeten. Man slipper så mycket disk. Man slipper bullret. Man bara vispar grädden, blandar ingredienserna och fryser in!

I fredags blev jag med kort varsel värdinna för en tjejmiddag och när jag funderade över vad som fanns hemma i förråden som jag kunde bjuda på, kom jag på att jag hade två byttor av denna goda och äggfria glass. Som så ofta får jag be om ursäkt för bilden, den knäpptes i all hast innan vi kastade oss över desserten!



Glass med jordnötssmör och Nutella
ger ca 1 liter glass
5 dl vispgrädde vispas, men inte alltför hårt
1 burk okokt sötad kondenserad mjölk blandas med 
1 dl Nutella och
1/2 dl jordnötssmör
Rör ihop alltsammans och fördela i två lådor på 5 dl. Frys.

När glassen ska serveras är det bra om den får stå och tina en stund först. Servera gärna till en kladdkaka så som vi gjorde i fredags!

Och ja, jag har en glassmaskin också.

Inga kommentarer: