10 jan. 2012

Sprött och fröigt knäckebröd

Mer lättbakat än så här kan det väl inte bli? Ett sprött och mycket gott knäckebröd, speciellt med lite smör på!


Fröigt knäckebröd
2 dl havregryn
2 dl grovt rågmjöl
2 dl solrosfrön
2 dl sesamfrön
2 dl pumpafrön
1 dl linfrön
1 tsk salt
6,5 dl vatten

Sätt ugnen på varmluft, 150 grader (eller vanlig ugnsvärme 160 grader).

Blanda ihop ingredienserna. Bred sedan ut smeten på tre bakplåtspapper. Platta ut smeten tunt på hela plåten, men låt det hellre bli hål här och var i smeten än att det blir bara vattentunna fläckar.

Låt plåtarna stå i ca 70 min i ugnen. Byt plats på plåtarna ibland. När knäcket torkat och fått lite färg är det dags att ta ut det. Låt det svalna och bryt sedan i lagom stora bitar.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ett mycket bra recept som jag ofrivilligt gjorde om till goda snacks.
Jag som letat efter ett enkelt knäckebrödrecept. Nästa gång ska jag vara nogsam och inte glömma havregryn. :)

Cari sa...

Så man ska inte stå i evigheter och kavla tunt, tunt?
Vilket bra recept, det ska jag göra.
MEn blir det tre plåtar?

Anni sa...

Cari, det finns inget som går att kavla! Smeten är en enda lös gegga och man undrar hur det alls ska kunna bli något som håller ihop av det.

Det blir tre plåtar, även om man glömmer havregrynen ;-) - men smeten räcker inte att kleta ut i hörnen.

Åke sa...

Nu hittar jag fröknäcke!!! Tack :)