9 aug. 2016

Smultronstället - Café Drömkåken


I Roslagen, nära Edsbro, ligger unika, pastelliga Café Drömkåken. Ett sanslöst frosseri i allt vad pastell och pryttlar heter, man bara gapar överväldigat när man tittar runt.

På skylten finns en hemsidesadress som inte fungerar, så bäst är att kika upp dem på Facebook. På nätet står det nämligen att de bara har öppet på lördagar och det stämmer inte. Här är öppet alla dagar utom två månader på vintern, jag tror det var mellan lucia och Alla hjärtans dag.



Man kan sitta ute under tak, i trädgården med separat lekplats eller inomhus.



Utbudet är rejält och lockande, vackert uppdukat. Man beställer i kassan och får en dosa som surrar när det är klart för servering.



Mackor som värms i grill, pajer och sötsaker. Jag valde en macka med kyckling-curry-röra som var mycket god. Den serverades i en stor pastellig plastkorg tillsammans med en liten god sallad. Väninnan valde roquefortpaj som serverades på tallrik, även den med sallad.



Alla sötsaker är så otroligt fint dekorerade med färska bär, blad och blommor.



Så långt ifrån delikatobollar man kan komma!



Här är bollarna pimpade till max!



Mockatårtan syns knappt under dekorationerna.



Det är nästan så att Pollykladdkakan ser naken ut i jämförelse, om man bortser från att det ligger en hel påse Polly ovanpå!



Men tänk att så här serveras den, med grädde, bär och extra Polly. Jag tyckte först att min bit var lite ynklig, men när jag ätit halva orkade jag nästan inte mer!

I bakgrunden syns korgen jag fick min macka serverad i.

Jag säger bara: åk ut i vackra Roslagen och fika bland pastellerna!

6 kommentarer:

Hyrestanten sa...

Vilket kul ställe! Dit skulle jag gärna bege mig när jag är i Stockholm. Går det allmänna kommunikationer dit? Lyckads inte hitta något på nätet.
Jag blev nyfiken på deras utetak som ser ut att vara av vitmålad bambu. Såg ni om det gick att dra bort, öppna det? Isf hur? Ett av mina krux med kolonistugans pergola är att hitta en taklösning :)

Kram!

Anni sa...

Hej fina Hyrestanten! Det är så kul att du fortfarande tittar in trots våra sporadiska uppdateringar.

Jag kikade på Google Maps, sökte upp caféet och kollade på vägbeskrivningar hur lång tid det skulle ta att åka med buss/tåg. Oavsett om man åker från Uppsala eller Stockholm tycks det ta minst 1½ timme enkel resa - men det går!

Jag kollade också på foton som jag inte publicerat och som det ser ut är det ett bambutak som ligger under ett korrugerat plasttak. Kan med andra ord knappast öppnas. Minns att Ernst gjorde ett tygtak av segelduk till en pergola en gång, men du kanske är ute efter ett som skyddar bättre mot regn?

Kram!
Anni

betty-NZ sa...

Wow! That looks like a wonderful place for a meal! The ambiance seems incredible.

Violen sa...

Oj, oj, nu tror jag mitt öga vill mer än min mage förmår! Vilka frestande bilder!

FREEDOMtravel sa...

Ojoj, där fanns det mycket godsaker minsann! :)

betty-NZ sa...

This looks like a WONDERFUL place! Everything looks so yummy and gorgeous. The chocolate cake makes my mouth water.