6 aug. 2014

Smultronstället - Café Cineast



Är osäker på vilket år det var men troligen var det 2007 eller 2008 och vi var i Lofsdalen tillsammans med goda vänner. Det var kvällsåk och grabben åkte från toppen med sin bräda, men se allt gick inte som det skulle utan han skadade sig så illa att vi fick åka in till Hälsocentralen i Sveg. Tack vare denna resa hittade vi ett av våra favoritfik, ett riktigt smultronställe. Denna sommar har jag varit i Svenstavik och eftersom jag då passerade Sveg blev det äntligen ett stopp på Café Cineast igen.


Det gäller att lämna de stora genomfartslederna och svänga in mot torget, där det finns gott om parkeringar. Konditoriet ser inte så mycket ut för värden men väl inne så lovar jag dig en unik upplevelse. Som namnet antyder är det filmer som är i fokus, vad sägs till exempel om att sitta och fika i en skräckfilmsmiljö likt denna:


För dom som inte gillar skräckisar finns det även en lite lugnare 50-tals miljö:


Det finns ett mycket gott utbud av sötsaker, glass, smörgåsar och sallader. Bara att välja och vraka! 




På sommaren kan man även sitta ute på en bakgård. Jag tycker inte att utomhusmiljön var lika tilltalande som inomhusmiljön vilket gör att jag rekommenderar er att sitta inne så att ni inte missar någon av de olika interiörerna.



Glöm inte att ta spiraltrappan upp en våning. Där finns fler ställen att sitta ner vid om du vågar!


Om du undrar så blev det ingen mer åkning för grabben utan en bruten överarm. Vi var inte de första och troligen inte de sista turisterna som kom från skidbacken till Hälsocentralen. Men det är en helt annan historia!



3 kommentarer:

Anni sa...

Tänk alla gånger jag passerat Sveg och inte vetat om detta!

Anne-Lie sa...

Men se nu vet du;-)

Hazel sa...

OMG, "life is uncertain; I should eat dessert first.'"