22 okt. 2014

Smultronstället: Kafe Kuriosa


På Hörngatan 6 i Norrköping ligger det hemtrevliga och lite gammaldags Kafe Kuriosa.



Jag besökte det med två av mina barn när vi varit på Harry Potterutställningen
och behövde äta innan vi skulle ta tåget hem.
Tackolov för google och kartor i mobilen,
vi hade hittat både Erikshjälpen och Myrorna dessförinnan
(ja, jag hade dragit till med extra lång tid i Peking
eftersom jag inte visste hur länge dottern ville gå runt på utställningen!).



På Kafe Kuriosa finns många sorters lösviktste att välja på,
det uppskattar en tedrickare som inte vill ha Liptons gula påsar.



Dessutom finns här flera olika koppar,
så alla kan välja den modell de vill ha.
Tunn? Tjock? Hög? Vid?



Inredningen är full av charm.
Udda möbler och många detaljer att se på.



På flera ställen fanns samlingar av kaffekannor.
Tänk, vem använder sådana nuförtiden?




Men här finns också en uteservering på gården.
Där fick jag min wrapstallrik,
med smakstark jambalayafyllning, nachos och sallad.
Sann cross-over och mycket gott!



Lilleman åt en varm smörgås
och när dottern frågade servitrisen om det gick att få den utan skinka
(hon är vegetarian) frågade kvinnan direkt om hon skulle göra en.
Snacka om att lita på kunden!
Och ja, jag gick självklart direkt in
och betalade den hos expediten i kassan, som inget visste.



Kakorna var det minsann inte heller något fel på!

Sedan 1 september har kafeet nya ägare,
men det sägs att de ska fortsätta i samma anda
och det hoppas jag verkligen.
Smultronställen ska vårdas med ömsint hand!

Inga kommentarer: