19 apr. 2012

Smultronstället Sturekatten


Bland recept och utlottningar har vi också tänkt skriva om små smultronställen,
både inom och utom landets gränser.
Kanske att något förväntat smultronställe visar sig vara en turistfälla?
Kanske något är bättre än vi hoppats? Ja, vi får se vart det leder.
I högermarginalen kommer ni att kunna hitta länkarna även till dessa blogginlägg.

Jag börjar med stamfik nummer ett i Stockholm. 
Sturekatten på Riddargatan.
I ett gammalt hus från 1700-talet som varit privatbostad, 
skapades 1941 ett café av systrarna Anna och Hildegard Skog. 
Caféet ligger i två plan med många små och stora rum
fyllda av gamla möbler, tavlor, kakelugnar och mycket stämning.




Här ska man äta den varma smörgåsen Sturekatt 
och den berömda äppelkakan med vaniljsås.
(Bara just därför äter jag alltid den varma svampsmörgåsen,
med kokt ägg och majonäs - jag förstår inte hur de gör för att den ska bli så god!)



6 kommentarer:

Maj sa...

Vilket underbart smultronställe detta verkar vara. Synd bara att det är så långt från Gbg/M

Hyrestanten sa...

Härliga bilder och nu vet jag vad jag ska beställa nästa gång :)

Anne-Lie sa...

Ja du Anni där har vi njutit en och annan stund tillsammans. Förhoppningsvis får vi chans att göra det igen, igen och igen;-))
Å så har dom ju räkmackor oxå!!!

Cari sa...

Mysigt café.
Och så tror jag att du kommer att skriva om Vetekatten också - där har du/vi varit många gånger.

Anni sa...

Vi räknar med att återkomma med smultronställen i västra delarna av landet också, så håll ut!

Unknown sa...

Hej!
Jag skriver en bok om huset Riddargatan 4 där Sturekatten låg. Ser att ni har fina ineriörbildeer från Sturekatten.
Tacksam om ni ville kontakta mig.
Mvh
Tulla Grünberger